پرش به محتوا

زردآلو

آب و هوای مناسب نهال زردآلو:

براي باردهي زردآلو زمستان سرد طولاني و بدنبال آن بهار گرم و بدون سرماي بهاره مطلوب است. اگر در مدت خواب زمستانه دما به مدت طولاني بالا باشد، ممكن است جوانه هاي گل بريزند كه اين موضوع در مناطق گرم يك مشكل جدي است. بعلاوه زماني كه جوانه گل در پايان خواب زمستانه شروع به رشد كرد بروز سرما و يخبندان به آن صدمه مي زند بنابراين در پايان فصل خواب مقاومت به سرما موجب زنده ماندن و بقاي جوانه گل مي شود

نیاز سرمایی این درخت سیصد تا نهصد ساعت دمای زیر 7 درجه است

خاک مناسب نهال زردآلو:

زردآلو در خاک های سبک تا متوسط از نظر بافت رشد، بهتری دارد. خاک باید عمیق، قابل نفوذ به آب و تهویه خوب باشد. خاک های سرد و متراکم رسی این درخت مناسب نیست. همچنین در مناطقی که سطح آب بالاست، باید از کشت این درخت خودداری شود؛ زیرا نسبت به آب زیاد در خاک حساسیت نشان می دهد. درخت زردآلو بیشتر در خاکهای عمیق و کم رطوبت و سبک بارور می شود.

آبیاری نهال زردآلو:

زردآلو به آبیاری منظم نیاز دارد. یکی از عوامل تاثیر گذار در حفظ قدرت زردآلو، یکنواخت بودن رطوبت است.

نیاز آبی زرد آلو برای آبیاری به روش سنتی حدود 7 تا 10 هزار متر مکعب برای هر هکتار و برای آبیاری به روش قطره ای حدو 5 تا 6 هزار متر مکعب در سال برای هر هکتار است.

چند نکته برای آبیاری نهال زردآلو:

هنگام آبیاری سنتی باید دقت داشت که آب با طوقه درختان برخورد و تماس نداشته باشد

هنگام کاشت زردآلو اگر  ریزش باران کم باشد باید حداکثر 10 روز یکبار نسبت به آبیاری گیاهان اقدام کرد.

آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی و خفگی ریشه ها، زرد شدن و ریزش برگها و عدم گلدهی مناسب این زردآلو می‌شود.

آفات و بیماری های نهال زردآلو:

از آفات درختان زردآلود می توان به شته ، شپشک ، کنه تار عنکبوتی ، مگس میوه ،پیچاننده برگ، سوسک چوبخوار و زنبور مغز خوار زردآلود اشاره کرد.

از بیماریهای درخت زرد آلو میتوان به بیماری پوسیدگی قهو ه ای ، شانکر باکتریایی ، سفیدک پودری ، پژمردگی به دلیل قارچ ورتیسلیوم اشاره کرد.

برای مبارزه با پوسیدگی قهوه ای که گلها و سرشاخه ها را گرفتار می کند در فصل بهار زمانی که غنچه ها شروع به شکوفایی کردند درختان را با سم قارچکش همانند کلروتالونیل  سمپاشی می کنند.

انواع زردآلو:

آخچه نبات – قیسی – شمس – عسگرآبادی – شاهرودی – نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال