پرش به محتوا

گیلاس

آب و هوای مناسب نهال گیلاس:

گیلاس معمولا در مناطق معتدل کوهستانی رشد بهتری دارد.

نیاز سرمایی این درخت حدود 500 تا 1200 ساعت در دمای زیر 7 درجه است. به همین دلیل کاشت این درخت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری نتیجه خوبی در میوه دهی نخواهد داشت.

نور آفتاب باعث شیرین شدن میوه های گیلاس میشود و حداقل 6 تا8  ساعت تابش نور مستقیم خورشید برای این گیاه ضروری است.

خاک مناسب نهال گیلاس:

برای کاشت درخت گیلاس خاک باید عمیق، حاصلخیز و دارای قابلیت نفوذ خوبی باشد، برای حفظ حاصلخیزی خاک باید علفهای دور درخت به خوبی زده شود.

ریشه های درخت گیلاس سطحی و کم عمق است.

درخت گیلاس رطوبت زیاد را تحمل نمی کند و زهکشی برای آن اهمیت زیادی دارد.

بهترین نوع خاک برای این گیاه خاک لومی شنی است، چون زهکشی بسیار خوبی دارد.

محل کشت آن نباید اسیدی باشد. بلکه باید قلیایی باشد. قلیایی و اسیدی کردن بیش از اندازه خاک موجب آسیب به گیلاس می شود

آبیاری نهال گیلاس:

درخت گیلاس به بارندگی در فصل زمستان نیاز دارد و برعکس بارندگی در فصل تابستان و برداشت محصول برای این گیاه مضر است زیرا احتمال دارد قطرات باران باعث ترکیدگی گوشت نرم گیلاس بشوند.

از طرفی هم خشکی خاک در فصل تابستان می تواند باعث کاهش محصول دهی شود. بنابراین نیاز است در طول تابستان هر هفته دو تا سه بار این گیاه را آبیاری کرد، درختان بالغ و بزرگتر به رطوبت کمتری نیاز دارند و میتوان آن هارا هفته ای یک بار آبیاری کرد.

عمق آبیاری باید در حدی باشد که حداقل یک متر از خاک را به شکل عمودی به خوبی مرطوب کند. همچنین محدوده آبیاری بهتر است که حتما در سایه انداز درخت باشد و اگر تنه درخت را مرکز یک دایره در نظر بگیریم، دایره‌ای به قطر ۶۰ سانتیمتر (شعاع ۳۰ سانتیمتر) حتما باید به خوبی آبیاری شود

آفات و بیماری های نهال گیلاس:

  1. مهمترین آفت درخت گیلاس مگس گیلاس است، مگس سفید با حمله به میوه ی نارس با خرطوم خود شکافی در بدنه ی میوه ایجاد میکند و تخم خود را در داخل میوه قرار میدهد ، زمان برداشت گیلاس بر روی بدنه اثار کرم خوردگی دیده نمیشود اما درون گیلاس یک عدد کرم سفید است.

برای مبارزه با این آفت استفاده از سم دیازینون در چهار مرتبه ی زمستانه، بعد از گل، زمان پیدایش میوه، و زمان رنگ اندازی گیلاس توصیه میشود.

  1. دیگر افت مهم گیلاس سرخرطومی گیلاس است. این افت با تغذیه ی شب هنگام از گوشت میوه دچار اسیب به شکل ظاهری میوه میشوند و اغلب موجب ریزش میوه میشوند. استفاده از سم دیازینون برای مبارزه با این افت توصیه میشود.
  2. کرم سفد ریشه، این افت ویرانگر با تغذیه از ریشه ی گیلاس خسارات جدی بر درخت گیلاس ایجاد میکنند، مبارزه با این افت نیز نیازمند استفاده ی غرقابی از سم دیازینون است.
  3. گیلاس نیز همانند همه ی درختان میوه و زینتی از حمله ی کنه و شته در امان نیستن، راه مبارزه با آن سمپاشی شیمیایی از کنه کش ها و شته کش هایی مثل ابامکتین و کنفیدور است.

انواع گیلاس:

تکدانه – صورتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال