پرش به محتوا

انگور

آب و هوای مناسب نهال انگور:

برای رشد انگور به آب و هوای نیمه‌گرمسیری تا معتدل با تابستان گرم و طولانی و زمستان معتدل نیاز است. دمای 15- تا 20- درجه سانتی‌گراد در زمستان را می‌تواند تحمل کند. ولی در ابتدای بهار دماهای زیر صفر سبب آسیب دیدگی شاخ و برگ می‌شود. هوای خنک در تابستان سبب تولید محصول ترش و هوای مرطوب سبب ایجاد پوسیدگی می‌شود.

برای گیاه این مهم است که بهار و تابستان گرم و آفتاب داشته باشد باد‌های شدید به انگور بیش از سرما می‌توانند صدمه بزنند در بهار به محض اینکه هوا از ۱۰ درجه سانتیگراد بالا صفر بیشترشد گیاه رشد را شروع می‌کند.

خاک مناسب نهال انگور:

خاک‌های اسیدی یا دارای نمک زیاد، برای کاشت انگور نامناسب می‌باشند. مناسب‌ترین خاک، خاک‌هایی سبک و عمیق شنی رسی که کمی هم آهک داشته و آب را به راحتی از خود عبور دهد، می‌باشد.

آبیاری نهال انگور:

هر چه هوای منطقه گرمتر باشد گیاه به آب زیادتری نیاز دارد. ریشه‌های انگور در خاک‌های مختلف تا عمق‌های متقاوت رشد می‌کنند. مثلاً در خاک‌های سنگین و رسی حداکثر تا ۹۰ سانتی متر، در خاک‌های متوسط رسی شنی تا ۵/۳ متر، و در خاک‌های سبک تقریباَ شنی حتی تا عمق ۶ متر و بیشتر هم نفوذ می‌کنند. در خاک‌های کم عمق و نسبتاًَ رسی که ریشه‌ها تقریباً در عمق کمتر از یک متر پخش شده اند دفعات آبیاری را باید زیادتر کرد، زیرا معمولاَ آب در نزدیکی‌های سطح خاک باقیمانده و به سرعت تبخیر می‌شود. مقدار آب لازم درختان انگور با عامل گرما، تغییر می‌کند مثلاً یک منطقه سردسیر که تابستان‌های گرم داشته باشد به حدود ۵۰۰ میلی لیتر آب نیاز دارد. مناطق گرم معتدل ۷۵۰ میلی لیتر و نقاط خیلی گرم تا ۱۳۵۰ میلی لیتر آب احتیاج دارد.

آفات و بیماری های نهال انگور:

زنجره مو: استفاده از سموم سیستمیک و کاربردن ترکیبات شیمیایی پای درختان.

کرم خوشه خوار انگور: استفاده از سمومی مانند دیازینون 40% و فوزالن 35% به مقدار 1.5 لیتر در هزار.

سوسک ژاپنی: سمومی مانند فیبرونیل یا فنیتروتیون.

شته: انواعی از حشره کش‌ها مانند پرمترین دی کلروس و دیمتوات.

سفیدک سطحی: استفاده از سمومی مانند سولفور 60 تا 90 کیلو در هکتار، دینوکارپ(کاراتان) یک در هزار.

پوسیدگی سیاه: سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار ابتدای باز شدن جوانه ها، قبل از شکوفه‌دهی، بعد از شکوفه‌دهی و تشکیل میوه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال