پرش به محتوا

زیتون

آب و هوای مناسب نهال زیتون:

درخت زیتون مناسب کاشت برای مناطقی با آب و هوای مدیترانه‌ای می‌باشد. برای تولید محصول خوب، زیتون نیازمند تابستان گرم و زمستان سرد می‌باشد. درخت زیتون در دمای ۱۲-۱۰ درجه سانتیگراد از حالت رکود خارج می‌شود و در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد شروع به رشد می‌کند و گل‌ها در دمای ۱۹-۱۸ درجه سانتیگراد شکوفا می‌شوند. دمای مناسب برای بارور شدن گل‌های زیتون ۲۲-۲۱ درجه سانتیگراد است. نیاز سرمایی ارقام مختلف زیتون بین ۲۰۰-۴۰۰ ساعت سرما می‌باشد. تحمل زیتون به سرما محدود بوده و در دمای کمتر از ۱۰ درجه آسیب می‌بیند. زیتون در برابر درجه حرارت‌های بالا بسیار مقاوم است؛ که علت آن ریشه‌های عمودی و عمیق این گیاه و همچنین وجود کوتیکول ضخیم روی برگ‌ها می‌باشد.

محصول اقتصادی زیتون در مناطق دارای بیش از 1500 ساعت آفتاب در سال به دست می آید و در شرایط نور کم، رشد رویشی درخت زیاد می شود و شاخه ها در همدیگر فرورفته و تولید محصول کاهش می یابد.

خاک مناسب نهال زیتون:

زیتون نسبت به خاک‌هایی با زهکشی بسیار ضعیف حساس است و این حساسیت زمانی اتفاق می‌افتد که در خاک حالت آبگرفتگی وجود داشته باشد؛ بنابراین در خاک‌های سنگین سیستم زهکشی آب یک نیاز اولیه برای کاشت زیتون می‌باشد. شیب ملایم زمین به زهکشی آن کمک می‌کند. برای کاشت زیتون باید بافت خاک لومی شنی با زهکش مناسب باشد. در اراضی عمیق و حاصلخیز رشد رویشی زیاد شده و تولید محصول کاهش می‌یابد. کاشت زیتون در خاک‌های سنگلاخی کم عمق منجر به تولید محصول کمی می‌شود.

آبیاری نهال زیتون:

با اینکه زیتون نسبت به خشکی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد، با اینحال برای تولید محصول خوب نیاز به آب کافی می‌باشد. زیتون در زمان گلدهی، تشکیل میوه افزایش اندازه میوه نیاز به آب دارد. بارندگی زیاد در زمان گلدهی موجب کاهش گرده افشانی و کاهش میزان تشکیل میوه می‌گردد. درخت زیتون نسبت به رطوبت محیط حساسیت دارد لذا از کشت آن در مجاور دریا باید خودداری شود، زیرا رطوبت زیاد موجب امراض قارچی می‌شود. وجود مه در زمان شکوفایی گل‌ها موجب ریزش گل‌ها می‌شود. در تابستان‌های خشک تعداد زیادی از میوه‌ها ریزش خواهند نمود با این حال آبیاری هر ۳ هفته یکبار از این عارضه جلوگیری می‌نماید.

آفات و بیماری های نهال زیتون:

پسیل زیتون:

این حشره از مهمترین آفات مکنده درخت زیتون است. وجود این قارچ بر روی برگها و سر شاخه های جوان، موجب اختلال در تنفس گیاه، ریزش برگها و خشک شدن شاخه ها می گردد. مهمترین مرحله خسارت این آفت در مرحله پوره گی حشره است و در چرخه رشد درخت زیتون بیشترین خسارت در مرحله گلدهی وارد می شود.

 این آفت که به برفک زیتون نیز معروف است موجب کاهش 31 درصدی در عملکرد محصول و افت 3 درصدی در کیفیت روغن استحصالی می گردد.

راه های مقابله با این آفت:

هرس بهاره یکی از روشهای مبارزه زراعی است.

روغن پاشي (روغن هاي امولسيون شونده) در بهمن ماه به نسبت دو درصد و در صورت نياز تداوم آن در اسفند ماه به نسبت يك درصد.

تغذيه گياهي و تقويت درختان چه به صورت مصرف كودها و مواد آلي و چه به صورت كودهاي شيميايي.

آبياري منظم و كافي جهت كمك به دريافت مواد غذايي و جلوگيري از تنش هاي آبي.

شپشک سیاه زیتون:

شپشک سیاه زیتون از آفات مهم زیتون است که از نظر اقتصادی خسارت آن به زیتون، مرکبات و برخی گیاهان زینتی قابل ملاحظه است.

راه های مقابله با آن:

استفاده متعادل از کودهای ازته و انجام آبیاری مناسب جهت جلوگیری از افزایش آمینواسید و گردش شیره در درخت.

هرس منظم شاخه های آلوده و قرار دادن شپشک های موجود روی درخت در معرض نور که بهترین روش کنترل زراعی آفت بوده و موجب کاهش جمعیت آن می شود.

استفاده از ارقام مقاوم و متحمل به آفت مانندارقام بومی روغنی، زرد، ماری و شنگه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال